NAC in ‘t Ginneken voetballen is hetzelfde als je de Bredase Grote Kerk op de Ginnekenmarkt zet.



Precies vijfentwintig jaar geleden (1987) had ons land ook te maken met grote financiële problemen Voor de gemeente Breda ontstond er een extra groot probleem. De Bredase voetbalvereniging NAC speelde toen haar wedstrijden nog in het stadion aan de Beatrixstraat. Maar het stadion moest plaats maken voor het bouwen van huizen. Door financiële tekorten...»lees verder

Na twintig jaar staat de boom van ‘Annex-50’ hoek Gaffelstraat/Ploegstraat er nog steeds verlaten bij.

De boom van Annex-50 staat er wat vergeten bij. Ziet u wel, u weet niet eens over welke boom we het hebben. Eerst dus even uw geheugen wat opfrissen. We gaan terug naar het grote evenement Annex-50 dat in 1992 plaats vond in verband met het vijftig jaar geannexeerd zijn van Ginneken bij Breda. Begin mei van dat jaar werd er door Annex-50 een tien dagen...»lees verder

In ‘92 werd ‘rijtuig nr. 1’ van de oude Ginnekense Paardentram teruggevonden en volledig hersteld.

Het bericht ging tien jaar geleden vlak voor de grote vakantie in 1992 als een wervelwind door de zusterdorpen Ginneken en Ulvenhout: 'Er is een Ginnekense paardentram gevonden...’ Ook dat er nogal wat belangstellenden waren die grof geld wilden betalen voor het danig in verval zijnde vervoermiddel. Daar bleef het even bij, want de zon, de zee en het...»lees verder

Eerste rit maandag 24 maart 1884 van Ginnekense Paardentram naar Breda is beeldend beschreven.

‘Opening van de ‘Ginnekensche Tramweg-Maatschappij 24 Maart 1884’, luidde de kop in de ‘Bredasche Courant’ van 27 maart 1884. Precies op de dag van mijn geboorte, maar dan drieënveertig jaar eerder. De ‘Bredasche Courant’ was hèt Bredase medium in die tijd. Dagblad ‘De Stem’ moest nog worden ‘geboren’. Laat staan dat men toen al enige notie had van...»lees verder

‘Annex-50’ vijfentwintig jaar oud organiseerde nu twintig jaar geleden het grootste Ginnekense feest

Zo’n vijfentwintig jaar geleden (de precieze datum is niet exact meer vast te stellen) ontstonden de eerste initiatieven voor het van de grond tillen van de organisatie Annex-50. In 1992, vijfentwintig jaar geleden, vond onder dezelfde naam het grootste en duurste evenement plaats dat Ginneken ooit heeft gekend. De dertig grote programmaonderdelen kosten...»lees verder

Het handboogschieten van ‘Prins Hendrik’ wordt in het Ginneken al vanaf 1695 fanatiek beoefend.

Ginneken telt diverse oude verenigingen waarvan de historie terug gaat tot het einde van de zeventiende eeuw. De Handboogschutterij Prins Hendrik is één van deze verenigingen. Op 10 juli 1695 werden alle bijengilden in de dorpen Ginneken en Bavel samen in één bijengilde ondergebracht. Er werd ook een nieuw reglement opgesteld waaraan officieel toestemming...»lees verder

Met de ‘kleine lettertjes’ in het Bredase contract kwam de Ginnekense paardentram aan haar eind.

In 1883 werd gestart met de activiteiten van de Ginnekensche Tramweg Maatschappij (GiTM), in 1899 vroeg Bredanaar Ernest de Bruyne een concessie aan voor een tramlijn die vanaf het Bredase station zou gaan rijden naar de toen al populaire uitspanning 'Mastbosch'. Directeur Kuytenbrouwer van de Ginnekense paardentram vreesde een grote concurrentie....»lees verder

Oprichting in 1884 van ‘Ginnekense Paardentram Maatschappij’ werd in een Bredaas lied bejubeld.

Onderstaand artikel over de Ginnekense paardentram werd in 1969 door ondergetekende geschreven. De in het artikel genoemde Jan en Louis Machielsen zijn inmiddels overleden. Met het artikel willen we niet alleen hen gedenken, maar ook al de toenmalige medewerkers van de Ginnekense Paardentram Maatschappij. We keren terug naar een koude februariavond...»lees verder

Klik<hier >voor de al eerder geplaatste artikelen in dit hoofdstuk